I går aftes holdt jeg så for-julemiddag sammen med mine søde svenske venner og andre her i Lusaka – jul har ligesom ikke helt samme betydning for zambianere som i Danmark, men der blev dog festet med manér. Regnen piskede ned hele dagen, så lidt dansk jul var der da over det… , ). Om et par timer kører jeg så ud til landsbyen Hangombe, hvor Khama og hans familie venter. Jeg regner med at blive derude det meste af januar for at indsamle de sidste og afgørende data, så nu er det er det slut med luksusmiddage og på med gummistøvlerne! Så slut for nu – jeg håber I får en skøn jul alle sammen og en festlig nytårsfest. Og så vil jeg glæde mig til at læse alle jeres breve, som I nu får masser af tid til at skrive i den lange juleferie… , )
onsdag den 24. december 2008
Afrojul..
I går aftes holdt jeg så for-julemiddag sammen med mine søde svenske venner og andre her i Lusaka – jul har ligesom ikke helt samme betydning for zambianere som i Danmark, men der blev dog festet med manér. Regnen piskede ned hele dagen, så lidt dansk jul var der da over det… , ). Om et par timer kører jeg så ud til landsbyen Hangombe, hvor Khama og hans familie venter. Jeg regner med at blive derude det meste af januar for at indsamle de sidste og afgørende data, så nu er det er det slut med luksusmiddage og på med gummistøvlerne! Så slut for nu – jeg håber I får en skøn jul alle sammen og en festlig nytårsfest. Og så vil jeg glæde mig til at læse alle jeres breve, som I nu får masser af tid til at skrive i den lange juleferie… , )
torsdag den 16. oktober 2008
Glade gadebørn
onsdag den 15. oktober 2008
Hopla
Bil
Elizabeth Colson - en legende
I provinsbyen Monze, halvvejs til Choma og Hangombe, stoppede vi ind og besøgte den 91-årige amerikanske antropolog og professor Elizabeth Colson, som er en sand forskerlegende, i hvert fald blandt antropologer med interesse for Zambias sydlige provins og tidlige uafhængighedshistorie. Siden midten af 40erne (!) og helt frem til i dag har Elizabeth forsket i religiøse ritualer, kønsroller, jordbrugstraditioner, sult, familiemønstre, uddannelsesforhold og identitet blandt beboere i området Gwembe Valley syd for Monze til stor hjælp for NGOer og selvfølgelig især alle de studerende og forskere, der kommer til området. Trods sin høje alder er hun selv i dag totalt skarp og engageret, og jeg følte mig meget beæret (og lidt skræmt) over at kunne diskutere mit projekt med hende.
Hangombe, part II
Denne gang var det som forventet lidt mindre eksotisk og overvældende at komme tilbage til familien og Hangombe Village. Til gengæld var jublen stor hos børn og forældre over vores hurtige genkomst, og denne gang havde vi gaver med i form af smarte sko til Khamas far, ’chitenge’ (afronederdele) til hans mor og Ray Ban-agtige solbriller til hans søster Miniva. Derudover havde jeg taget en fin billedbog om Danmark med, og især billeder af danskere med store huer under et sneklædt busstoppested vakte jubel.. , )
I felten igen
Denne gang kunne vi komme lidt tættere på nogle af de spørgsmål, som dukkede op sidst – fx om forhold mellem forældre, bedsteforældre og børn, om skolesyn, kvæghold og magtrelationer. Et par gange oplevede jeg endda, at lokale Hangombebeboere kom op til mig og beklagede, at jeg endnu ikke havde været hjemme hos dem og stille spørgsmål! Så må tilliden siges at være oprettet.. En af dagene kørte vi et godt stykke længere ud (eller ind?) i bushen ad bumlede jordveje til landsbyskolen Nalituba, hvor vi blev modtaget med skønsang og almen begejstring over, at vi vitterlig gad bevæge os så langt ud. Her fulgte masser af spændende observationer og interviews – men det kan I høre om en anden gang..
Abonner på:
Opslag (Atom)